Thursday, August 9, 2012

Pemeriksaan Susulan Ketiga

Minggu lepas, 3 Julai 2012, aku ke klinik untuk mengambil darah bagi persediaan untuk pemeriksaan susulan yang ketiga selepas aku selesai menjalani rawatan kanser. Semalam, aku telah mendapat keputusan ujian darah daripada Pathlab dan Alhamdulillah ... semua bacaan yang tinggi dan merungsingkan aku sebelum ini telah banyak yang turun. Kolesterol, walaupun masih tinggi, tetapi telah banyak berkurang berbanding dengan 3 bulan yang lepas. Cuma, HDL dan LDL seperti sama-sama naik pula! Mungkin semasa menjalani ibadah puasa ini, aku menjaga diet dengan banyak mengurangkan pengambilan carbs. Itupun masa puasa ini aku tidak pergi ke gym. Rasa-rasanya jika pergi ke gym, mungkin keputusan ujian itu lebih baik lagi. Insyaallah selepas Idilfitri nanti, aku akan aktif semula ke gym, dan akan terus menjaga pemakanan.

Pada hari ini, janji temu dengan doktor onkologi di HKL ialah pada pukul 10.00 pagi. Aku keluar dari rumah dengan abah (suami) kira-kira pukul 8.00 pagi. Kesesakan lalu lintas agak teruk dan kami sampai ke HKL kira-kira pukul 9.30 pagi. Tempat parking yang selalu kami park kereta telah ditutup untuk public dan dikhaskan untuk staf sahaja. Alahai ... dah melilau pula mencari tempat parking awam. Untuk mengejar masa, abah menurunkan aku dahulu dan abah pergi park kereta.

Musim puasa ini, aku menjangkakan orang tidak ramai di klinik dan cepatlah aku dapat berjumpa doktor kerana biasanya temu janjiku pukul 10.00 dan aku akan selesai berjumpa doktor pukul 12.00 lebih ... jenuh dan begitu bosan menunggu. Bila sampai dan masuk ke klinik onkologi, ya Allah ... ramainya pesakit yang telah sedia menunggu! Aku terus mendaftar, dan sudah tentu dapat nombor yang jauh ke belakang. Dalam hati berfikir, rasa-rasanya aku hanya dapat berjumpa doktor petang kot ...

Untuk menjimatkan masa lagi, setelah mendaftar aku terus pergi ke day care untuk flush chemoport (idealnya perlu dibuat sebulan sekali). Selesai buat flushing, bermulalah episod bosan menunggu. Buku yang dibawa, habis selesai aku baca tetapi nombor masih belum dipanggil. Sempat juga aku terlentok sekejap kat kerusi. Abah pun berdengkur menunggu! haha ...

Akhirnya, pada pukul 2.00 petang barulah nomborku dipanggil. Doktor meneliti keputusan ujian darahku dengan terperinci. Alhamdulillah, tiada apa-apa yang meragukan. Aku bertanyakan doktor juga adakah aku perlu menjalani kolonoskopi ataupun tidak, dan doktor kata tak perlu kerana aku tiada masalah buang air besar dan kecil, Alhamdulillah. Apa yang perlu ialah aku perlu datang untuk pemeriksaan susulan lagi pada 10 Oktober 2012, menjalani CT scan pada bulan November dan mengeluarkan chemoport pada hujung tahun nanti. Semoga semuanya akan baik-baik sahaja dan aku akan sembuh sepenuhnya; kanser tidak akan berulang ... tidurlah sel-sel kanser dengan lena, jangan bangun-bangun lagi! 

Untuk itu, aku mesti terus menjaga pemakanan, melakukan aktiviti fizikal dengan kerap dan tidak stres. Insyaallah, walaupun tidak hari-hari, aku tidak lupa untuk membuat jus sendiri (karot+epal merah+limau kasturi) untuk diminum - semua itu adalah antikanser dan antioksidan yang bagus. Daripada bacaanku, epal merah baik untuk kanser kolon. Selain itu, aku terus meminum air rebusan raja satong, yang hanya tinggal stok beberapa biji sahaja lagi. Dah habis nanti kena beralih kepada teh pecah beling pula. Untuk menghalang sembelit, aku meminum Cleanx tea (organik). Musim puasa ini, aku tidak mengambil antioksidan bioorganix untuk kolon sebab ia merupakan serat dan perlu minum banyak air jika mengambilnya. Last but not least, aku tidak berputus asa untuk menghadapkan diri kepada Illahi, dan memohon doa sebanyak-banyaknya dengan harapan Allah akan menyembuhkan aku sepenunya dan penyakit kanserku ini tidak berulang lagi... 


3 comments: