Sunday, August 26, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Syawal 1433H.

Beraya di kampung yang permai ...

Pada 19 Ogos 2012, semua umat Islam di Malaysia menyambut hari lebaran setelah sebulan berpuasa. Pagi-pagi lagi kami semua bangun awal untuk bersiap dengan pakaian baharu. Semua adik-beradik balik kampung, kecuali Pak Uda sekeluarga yang beraya di rumah mertuanya dahulu. 

Sementara anak-anak dan suami-suami mandi, kami kaum ibu membuat persediaan untuk hidangan pagi sebelum ke surau. Mak Long pagi-pagi kena buat kuah lodeh. Aku menyediakan ketupat untuk hidangan sarapan dan menyediakan bekalan mak nak bawa ke surau. Mak Zie menyediakan air dan kuih-muih di atas meja. Mak Cu melayan dua orang anak yang masih kecil. Bila semua dah siap, masing-masing bersedia ke surau. Ada yang bersarapan dahulu dan ada yang nak bersarapan di surau sahaja. Apabila semua dah pergi, barulah kami kaum ibu dapat menyiapkan diri kami dan bersarapan pula.

Pada hari raya kali ini, aku tidaklah seghairah tahun lepas menghadapi makanan dan juadah. Disebabkan masa puasa aku banyak mengambil sayur-sayuran, maka aku tidaklah begitu galak  memakan daging dan makanan yang lebih karbohidrat dan lemak itu. Walau bagaimanapun, kadar aku memakan semua itu lebih sedikitlah daripada biasa. Apabila semua dah balik dari surau, maka sampailah masanya kami semua menjalani sesi bergambar. Masing-masing mengabadikan gambar sekeluarga masing-masing, dan tetamu pun dah mula berkunjung ...


Menyambut Syawal dengan syahdu.

Aku tidak ghairah sangat nak berjalan pada raya ni. Kami pergi mengunjungi kakakku di kampung berdekatan, bapa sedara suami di Seremban (Acu Li) dan kakak ipar di Seremban juga. Seterusnya, kami terus balik ke rumah di Semenyih sebentar untuk menjengah kucing kami dan membasuh baju yang telah digunakan. Selepas solat Maghrib, kami gerak untuk balik kampung, tetapi singgah berkunjung ke rumah kakakku di Salak Tinggi. Kemudian, kami terus balik kampung semula ... penat ...

Hari raya kedua, kami hanya berkunjung ke rumah Pak Li. Wati pulak balik ke Semenyih dulu kerana terlalu banyak kerja yang perlu disiapkan. Malamnya, Zafhri pula balik Semenyih. Aku, abah, Yana dan Wani tidur di kampung lagi. Pada raya ketiga pagi barulah kami semua balik ke Semenyih kerana abah nak balik ke Terengganu pada malamnya. Setakat ini, itu sahajalah raya kami sekeluarga. Setelah abah balik ke Terengganu, aku dan anak-anak duduk di rumah sahaja ...

Pada raya kelima malam pula, kami mengadakan rumah terbuka untuk kawan Wani. Tak sangka lebih kurang 30 orang kawan Wani yang datang. Kami hanya dapat menghidangkan sphagetti, sanwic, goreng hot dog, buah dan kuih raya sahaja kerana ia tidak dirancang. Air pula ialah puch dan teh o limau panas ... Alhamdulillah semuanya ok.

Makanan
Kuih raya

Pada hari Ahad, 26 Ogos 2012, pula kami balik kampung kerana ada majlis berkampung untuk persediaan majlis nikah kak Fadzillah yang akan diadakan pada 1 September nanti. Aku volunteer buat sambal tumis untuk lauk pulut yang akan mak kukus. Pada malamnya, kami mengacau dodol pula. Dodol belum masak lagi aku dan anak-anak balik semula ke Semenyih - sempat makan dodol cair sahaja.

Ngacau 2 kawah dodol untuk kenduri kawin kakak nanti.
Kemeriahan hari raya terserlah dengan lampu jalan di Seremban.

No comments:

Post a Comment