Tuesday, August 21, 2012

Cerita Puasa 2012, Ramadhan 1433H

Alhamdulillah ... pada tahun ini aku dapat lagi ketemu Ramadhan yang penuh barakah dan dinanti-nantikan oleh umat Rasulullah SAW. Aku sekeluarga gembira kerana sepanjang bulan Ramadhan, Abah  berada di laut selama seminggu sahaja. Selebihnya sehingga Syawal Abah bersama-sama kami menunaikan ibadah puasa.

Sebelum bulan puasa cuaca selalu mendung, tetapi sebaik sahaja Ramadhan bermula cuaca agak panas dan kering hinggalah menjelangnya Syawal. Walaupun begitu, aku begitu teruja menghadapi Ramadhan kali ini dengan azam untuk mengkhatamkan bacaan Al-Quran. Pada Ramadhan tahun lepas, aku gagal dan sedikit sahaja lagi hendak khatam. Insyaallah, aku berjaya khatam pada tahun ini, iaitu pada malam 27 Ramadhan. Pada malam itu juga, ramai yang meramalkan ia malam LailatullQadar, wallahualam ... Pada malam itu juga, aku mendapat selsema yang agak teruk dan sedikit mengganggu amalanku. Walau bagaimanapun, semuanya adalah kehendak dan izin yang Maha Berkuasa jua. Aku hanya menyerahkan segala-galanya kepada-Nya mengikut apa yang telah dirancangkan-Nya untukku.

Apa yang pasti ialah pada bulan puasa tahun ini aku merasai keletihan yang agak melampau. aku sendiri tidak tahu mengapa, sedangkan pada Ramadhan tahun lepas aku baru 2 minggu pulih daripada kesan radioterapi namun aku steady jer! Kerana itu, banyak masa aku ialah duduk membaca Al-Quran dan berbaring apabila kepenatan. Nasib baik Abah ada dan anak-anak semua dah besar, maka aku pun jadi 'mem' dilayani mereka.  

Satu perbezaan yang ketara kepada diriku pada bulan puasa kali ini ialah transformasi diriku terhadap diet. Kebanyakan hari menempuh iftar aku hanya mengambil air rebusan kurma dan sayur. Kalau ada carbs pun aku ambil sedikit sahaja. Aku sendiri terkejut yang aku boleh melakukannya kerana sebelum ini apabila aku mencubanya, aku gagal dan berasa cemburu apabila rakan survivor boleh hidup dengan banyak mengambil sayur dan buah sahaja. Alhamdulillah, apabila aku dah boleh melakukan ini, dan aku tidak begitu bernafsu melihat pelbagai hidangan makanan di depan mata. Aku berazam akan meneruskan diet sebegini selepas selesai Ramadhan. Mungkin dengan diet aku begitu juga menjadikan hasil pemeriksaan darahku amat baik sekali.

Selalunya, pada akhir-akhir Ramadhan aku rasa tak sabar nak menunggu Syawal. Akan tetapi, pada tahun ini aku begitu seronok dan tidak ghairah menunggu Idulfitri, hinggalah di saat-saat akhir semasa di kampung. Itu pun kerana aku keletihan sangat, tetapi rasa sayu Ramadhan bakal berlalu. Nasiblah semasa di kampung keadaan begitu meriah apabila kami bersama-sama anggota keluarga yang lain meriah membuat lemang, ketumpat dan rendang beramai-ramai, maka hilanglah rasa sedih dan letih itu.

Sebenarnya, di samping rasa sedih Ramadhan bakal berlalu, masa-masa begitulah aku amat teringat dan merindui ayah bonda yang telah pergi. Hanya doa yang dapat kuiringkan kepada mereka setiap kali aku selesai menghadapkan diri kepada Yang Maha Esa semoga roh mereka ditempatkan bersama-sama orang yang beriman dan diberikan tempat di syurga Allah. Pernah aku terbaca artikel yang menyatakan pada hari akhir puasa, elok dibacakan Yassin dan buatkan tahlil kepada mereka yang telah pergi ... Insyaallah, setakat ini aku tidak ketinggalan melakukannya. Dalam aku melakukan semua itu, hati ini sentiasa berkata bilalah agaknya giliranku dipanggil Illahi dan sering merasai maut begitu hampir denganku, wallhualam ...

Apa yang aku harapkan, setiap hari aku memohon agar Allah sentiasa memberikan limpah kurnia, rahmat, taufiq dan hidayah-Nya kepada aku dan keluarga. Semoga  kami sentiasa meningkatkan amal ibadah kami dari sehari ke sehari dan semuanya itu kekal hingga ke hayat kami. Semoga Allah sentiasa memberikan bimbingan-Nya kepada kami untuk sentiasa mendekatkan diri kepada-Nya dan kami sentiasa membuat amal dan kebajikan ... Semoga suatu hari nanti kami dijemput dalam keadaan beriman dan taqwa, aamiinn ...

No comments:

Post a Comment