Sunday, August 26, 2012

Lemang Untuk Raya Aidilfitri 2012 (Syawal 1433H). Persediaan Hari Mantai

Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini jatuh pada 19 Ogos 2012, hari Ahad. Hari ini ditunggu-tunggu oleh umat Islam yang telah berjaya menunaikan ibadah puasa selama sebulan. Seperti orang lain juga, aku turut menunggu hari ini kerana pada akhir-akhir puasa kali ini aku berasa begitu penat dan tidak berdaya sekali menjalani ibadah puasa, walaupun rasa sayu dengan pemergian Ramadhan yang mulia dan penuh barakah. 

Seperti biasa, telah menjadi amalan masyarakat di Negeri Sembilan (rasanya di negeri-negeri lain juga begitu) menempuhi "hari mantai" sehari sebelum hari raya. Pada hari ini, di merata tempat orang sibuk dengan penyembelihan untuk buat lauk, tertutamanya rendang dan sup, buat lemang dan ketumpat, untuk juadah hari raya. Kami sekeluarga tidak ketinggalan untuk hari mantai ini, mentelahan pula Abah ada di darat, aku masih bercuti MC dan Wani pun dah mula bercuti.

Walaupun hari mantai ialah pada hari Sabtu, tetapi hari Jumaat kami sekeluarga dah balik kampung. Abah pagi-pagi lagi dah balik untuk membantu membuat persediaan awal; aku dan anak-anak pula balik petang. Aku rasa nak berehat dulu dan balik bila hampir berbuka puasa. Sampai di kampung aku lihat abah dah siap menganyam sarung ketupat, dan disambung oleh anak-anakku pada sebelah malamnya. Pada tahun ini, kami tak nak merebus ketupat dalam plastik yang dijual di kedai tu, tetapi merebus ketupat dalam sarung yang dibuat daripada daun pucuk kelapa. Mak, dengan dibantu oleh Abah, Pak Pon dan Pak Dik pula telah menyediakan buluh dan daun pisang untuk buat lemang. Mereka juga telah menyediakan daun pisang untuk buat tapai. Daging, tulang dan ayam juga telah disediakan untuk dipotong.

Sarung ketupat yang telah dianyam oleh abah.

Pada malamnya, apabila semua telah selesai, kami semua keluar untuk membuat persediaan awal supaya pada esuknya tidak overload sangat dengan kerja sebab nak masak lemang dan rendang mengambil masa yang lama. Masing-masing dah mengambil tugas masing-masing. Wati menganyam ketupat lagi, aku menyiang daging, abah menyiang ayam dan Pak Dik memotong buluh dan mengupas kelapa. Pak Pon tukang basuh daging dan ayam dengan Abah. Mak Ju pun datang untuk membantu mak membungkus tapai sementara aku menyiang daging (tak ada gambar pulak). 


Baru sedikit kelapa yang dikupas.
Banyak lagi kelapa yang nak dikupas.

Lepas mak selesai membungkus tapai dengan Mak Ju (aku bantu juga sikit bila dah selesai siang daging), mak menyiapkan buluh lemang pula. Buluh lemanag perlu dialas dengan daun pisang sebelum dimasukkan beras dan santan (akan dilakukan esuknya). Daun pisang perlu dipotong mengikut kesesuaian saiz buluh, digulung menggunakan pelepah pisang dan dimasukkan ke dalam buluh.

Buluh yang telah dikerat.
Memotong daun pisang untuk mengalas buluh.
Menggulung daun untuk dimasukkan ke dalam buluh.
Yana tolong masukkan daun ke dalam buluh.
Buluh yang telah siap untuk diisi beras.

Sementara mak menyediakan buluh untuk lemang, kami merebus tulang untuk dibuat sup. Agak-agak pukul 1 pagi agaknya barulah aku dapat meletakkan kepala di bantal ... bersedia untuk bersahur nanti dan kerja-kerja pada hari esuknya pula ...

No comments:

Post a Comment