Monday, November 21, 2011

Upset, Happy ... ???

Both ...

Hari ni, pagi-pagi dah keluar ke HKL untuk menjalani kemoterapi kitar ke-6, dan yang terakhir. Kalau ikutkan hati, rasa nak lari dan malas nak pergi. Walau bagaimanapun, untuk kebaikan maka aku kuatkan juga semangat pergi ke hospital, selepas membuat ujian darah pada hari Jumaat hari tu. Dalam perjalanan jam teruk juga walaupun cuti sekolah. Selalunya, kalau cuti sekolah jalan lengang.

Sampai di HKL, aku perlu buat ujian darah sekali lagi kerana menurut pihak day care, ujian darah yang dibuat pada hari Jumaat hari tu tidak termasuk ujian CEA. Alahai, kena sedut lagi darahku. Alhamdulillah, prosedur 'sedut' darah berjalan dengan lancar, dan darah keluar senang jer. Dengan itu, terpaksalah aku menunggu keputusan ujian darah dulu sebelum dapat berjumpa doktor dan menjalani kemo ... Sekejap aku tidur kat kerusi tu, sekejap aku baca buku Adibah Amin, "Glimpses". Dalam keadaan begitu, otak pun tak dapat menghayati apa yang dibaca ... apa lagi Adibah punya English is a bit bombastic ... I just continue reading to kill off the time.

Bila keputusan ujian darah dah sampai, nak tunggu doktor tengok pulak dulu. Masa dah pukul 12 tengah hari lebih; perut dah mula 'menyanyi'. Seorang petugas memberitahu "darah akak tak comei, tapi tunggu apa doktor kata". Aku dah menjangkakan kemo tak akan dapat dijalankan pada hari ni. Jangkaanku tepat, apabila doktor memberitahuku bahawa sel darah putihku hanyalah 0.4, terlalu rendah, dan kemo perlu ditangguhkan hingga minggu depan. Padanlah, akhir-akhir ni aku mudah rasa letih.

Aku bertanyakan doktor, apakah yang harus aku lakukan untuk menaikkan bilangan sel darah putih. Doktor suruh aku makan jer, dan jangan makan aprikot. Rasa hairan juga aku kerana aku tiada masalah makan. Selain itu, aku mengambil multivitamin dan ubat tambah darah, yang menurut doktor ok. Agaknya kurang bersenam kot, entahlah ...

Apa nak buat ... hari Jumaat kena pergi buat blood test lagi, dan buat kemo hari Selasa hingga hari Sabtu, sebab pada hari Isnin ialah cuti umum - awal Muharram. Nampak gaya, hari Sabtu aku kenalah buat kemo dalam wad, ishhhh ... Tak apalah ... dah nak baik, ikut jerlah. Mudah-mudahan tak ada masalah nanti. Adalah hikmahnya tu ... Dah Abah pun balik ke laut hari Selasa, maka Wati yang akan jadi 'pengiring'ku pergi dan balik hospital nanti.

Aku upset ke dengan apa yang aku lalui pada hari ni? Mmmm ... sikit-sikit tu adalah, sebab aku memang rasa macam tak bersedia nak menjalani kemo pada hari ini; kalau tangguh hingga minggu depan kan bagus ... Eh, rupa-rupanya suara hatiku jadi kenyataan ... meaning that, I was not upset with what I had been through today, just tired of waiting ... Balik rumah, apa lagi ... ada durian bawa dari kampung semalam, belasah dengan Wani. Dalam keluarga kami, aku dan Wani saja 'hantu durian' ... Ada lagi, nak makan untuk esuk pulak. Dah habis nanti, balik kampung lagi ambik, sebab durian kat kampong sekarang sedang gedebuk-gedebak gugur. Sape-sape nak makan durian, jom ikutku balik kampung ...

huhuhu ...

No comments:

Post a Comment