Tuesday, October 16, 2012

Pemeriksaan Susulan Keempat

Hari Rabu, 10 Oktober 2012, aku ke HKL untuk menjalani pemeriksaan susulan keempat selepas aku selesai menjalani rawatan kemoterapi dan radioterapi. Sebelum itu, aku ke klinik biasa untuk membuat ujian darah supaya aku tidak perlu lagi mengambil darah di HKL dan menunggu keputusannya (akan mengambil masa yang lama). Sehari sebelum ke HKL (9 Oktober), aku mendapat keputusan ujian darah...

Blood count.
Renal and Lipids.
Liver functions.
Daripada keputusan ujian, blood count ok jer dan Renal pula memberikan keputusan uric acid yang tinggi sedikit, dan doktor memberikan ubat Allopurinol 300 mg. Dalam ujian Lipids, walaupun LDL agak tinggi tetapi HDL juga tinggi, maka itu tidak merisaukan. Yang agak merisaukan ialah Liver functions. Doktor mengatakan ia berkaitan dengan kesan ubat kolesterol yang aku makan, maka doktor menasihatiku mengambil vitamin untuk liver. Doktor juga mencadangkan aku mengambil grape seed capsules. Hai, risau juga dibuatnya dengan keputusan itu, sebab bagi kanser kolon metastesis yang pertama ialah ke liver! Apa-apa pun dengar apa pula kata pakar onkologi di HKL.

Daripada pengalaman yang lalu, jika lewat sampai di klinik onkologi memang lewatlah dapat berjumpa doktor. Aku dan anak (Wati dan Yana - abah belum balik lagi) keluar awal juga dan sampai ke klinik dalam pukul 9.30 pagi (janji temu pukul 10.00 pagi). Sesampainya, aku terus ke kaunter pendaftaran dengan harapan dapat nombor awal sedikit. Akan tetapi, petugas mengatakan nombor akan diberikan pada pukul 10.00, ya Allah ... tak guna juga kalau sampai lebih awal.

Dari situ, aku dah menjangkakan memang lewatlah aku akan berjumpa doktor. Sementara tu, aku pergi ke day care untuk flush chemoport. Hai chemoport pun dah terjungkit macam nak terbalik, sampai kena cucuk 2 kali baru dapat! Tahan jerlah, dan selesai juga buat flushing. Seterusnya ... lemau badan menunggu giliran dipanggil berjumpa doktor.

Aku hanya dipanggil untuk menemui doktor kira-kira pukul 1.00 tengah hari! Doktor onko berpuas hati dengan keputusan ujian darah dan mencadangkan aku mengambil perhatian terhadap liver. Selepas memeriksa perut, selesailah pertemuan dengan doktor. Ingatkan boleh terus balik dan nak mengisi perut yang berkeroncong, tetapi kena buat booking untuk CT scan pada bulan November. Berkejar pula ke Jabatan Radiologi untuk buat booking. Pukul 3.30 barulah semuanya selesai! Keluar hujan turun dengan lebatnya. Redah ajerlah ... kang KL banjir lagi masalah lagi nak balik!

Dalam basah kuyup tu aku terus ke Alamanda nak 'makan tengah hari' dengan adik Nasir (adik kepada sahabat karibku semasa di sekolah dulu, dah jadi macam adik-beradik) sekeluarga. Kebetulan semasa menunggu nak berjumpa doktor, aku terserempak dengan adik Nasir dan amat terkejut apabila dimaklumkan dia menghidap kanser prostat, ya Allah hai ... Aku nampak kerisauan dan kecelaruan fikiran terbayang pada air mukanya yang selama ini sentiasa ceria. Setiap ujian Allah itu ada hikmahnya. Semoga adik Nasir dan keluarga tabah dan kuat menghadapi ujian Allah ini.

Selesai makan, aku ajak adik Nasir dan keluarga singgah di rumah dan memberikannya sebiji buah raja satong, teh pecah beling, sedikit cendawan susu harimau dan dahan pokok Bismillah untuk ditanam - semua itu diketahui boleh membantu suppress sel kanser. Kejadian kanser kepada adik Nasir serba sedikit mengganggu juga emosiku. Tak sangka dia menghidapnya.

Beberapa minggu sebelum ini pun, aku dikejutkan juga dengan jemputan bacaan tahlil untuk  Pn. Aida (orang kuat KanWork, UPM) yang telah menyahut seruan Illahi akibat kanser payu dara yang dihidapinya. Aku tidak mengenali sangat beliau, tetapi 2 kali aku melihatnya (beliau menggunakan kerusi roda), aku rasa kagum dengan kejernihan wajahnya dan ketabahannya menerima ujian Allah itu. Akan tetapi apakan daya, ajal maut di tangan Allah ... Setelah lebih kurang 10 tahun survived dengan kanser payu dara, akhirnya Allah menjemputnya. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama roh orang-orang yang beriman dan diberikan tempat di syurga-Nya ... Aamiin ... 

Semasa menghadiri majlis tahlil yang diadakan di rumah ibu Prof. Maznah (orang kuat KanWork dan CaRE, UPM juga) itu, aku mendapat kejutan lagi apabila mengetahui Prof. Maznah telah menjalani pembedahan kanser di payu dara yang sebelah lagi selepas lebih kurang 10 tahun  free of cancer dan akan menjalani 6 kitar kemo! Ya Allah, segala apa yang berlaku atas kehendak dan izin-Mu jua ... 

Oh ya, semasa di HKL... semasa menunggu untuk berjumpa doktor, sempat jugalah aku berborak dengan pesakit kanser yang lain. Sempat berbual dengan seorang mak cik, ingatkan dia yang sakit tapi rupa-rupanya anak dia. Mak Cik tu menceritakan anaknya menghidap kanser tiroid sejak sekolah dan kini dah berusia hampir 30 tahun, iaitu sudah berjaya survived lebih kurang 20 tahun! Itulah kuasa Allah, kerana menurut mak cik tu doktor telah mengesahkan anaknya hidup beberapa bulan jer lagi, tetapi hingga kini masih dapat bernafas lagi (beliau menjalani pemeriksaan susulan setahun sekali sahaja). 

Seterusnya, berbual juga dengan seorang kakak yang nampak begitu sihat tetapi menghidap kanser yang sangat rare. Menurutnya, itu kes pertama yang dijumpai oleh doktor di HKL. Aku pun meminta keizinan kedua-dua pesakit ini agar dapat berkongsi pengalamannya di majalah Dewan Kosmik DBP. Insyaallah, mudah-mudahan editor Dewan Kosmik akan dapat menguruskannya nanti. Kes aku telah diterbitkan dalam isu bulan Oktober ini ... Semoga pembaca mendapat maklumat berkaitan penyakit yang sangat digeruni ini, wallahualam ...

Petikan artikel di Majalah Dewan Kosmik (Oktober 2012) tentang pengalamanku.

2 comments:

  1. Asiah, loaded betul entri ini...tudung u cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. H, lama tak menulis entri blog ni, mood tak mari tapi kena tulis juga untuk dirujuk kemudian nanti ... Tudung lama tu, thanks.

      Delete