Tuesday, June 5, 2012

Pemeriksaan Susulan Kedua

Semalam, 4 Jun 2012, ialah pemeriksaan susulan yang kedua selepas selesai rawatan radio dan kemo (rawatan susulan pertama ialah pada 16 Mach 2012). Sebelum pergi ke HKL, pada hari Rabu terlebih dahulu aku membuat pemeriksaan darah di klinik keluargaku untuk menjimatkan masa mengambil darah dan menunggu keputusannya di HKL nanti. Pada hari Jumaat, keputusan darah telah sampai. Alhamdulillah, semuanya nampak ok kecuali kolesterol tinggi:

                 Total cholesterol tinggi - 7.1 (sepatutnya <5.2), 
                 HDL ok - 1.28 (>1.04),  
                 LDL sangat tinggi - 5.2 (sepatutnya <2.6), 
                 Triglycerides ok - 1.4 (<1.7) 
                 Total/HDL ratio tinggi - 5.5 (sepatutnya <5.0)

Melihat pada keputusan tu, perkara ni tak boleh diambil mudah. Sebenarnya, selepas pemeriksaan susulan yang pertama dulu, aku mengambil ubat kolesterol, Lipitor 10mg.  Apabila ubat habis aku tak pergi ke klinik lagi mengambil bekalan tetapi aku pergi ke fitness center. Seboleh-bolehnya aku tak mahu mengambil ubat tersebut. I want to heal myself naturally. Aku juga menjadikan diriku sebagai sampel eksperimen untukku sendiri sama ada aku berjaya menurunkan kolesterol dengan banyak melakukan physical exercise. Aku berasa sihat dan susut badan. Aku rasa yakin kolesterol turun. Namun, nampaknya eksperimenku tak berjaya! Nampak gaya aku terpaksalah jugalah mengambil Atorvastatin Calcium 10mg dan mengawal pemakanan dengan lebih tegas. 

Di HKL, selepas mendaftar dan sementara menunggu giliran berjumpa doktor onko, aku flush chemoport dahulu. Excited dapat berjumpa orang-orang yang telah melakukan kemo terhadapku dulu. Semasa flushing chemoport, hai muncul kembali saat-saat sengsara menempuh kemo dan menghadapi kesannya dahulu. Ya Allah, janganlah kanserku aktif kembali!!!

Selesai flushing, terpaksa menunggu lama lagi nak berjumpa doktor. Hampir lunch baru dapat berjumpa doktor, itupun bukan doktor onko yang biasa memeriksaku sebelum ini. Rasa upset juga sebab doktor yang kutemui semalam seperti tidak yakin. Selepas diperiksa, aku disuruh menunggu lagi ... katanya dia perlu berbincang dahulu tentang keadaan situasiku (dengan siapa aku tak tahu). Selepas itu, diberitahu bahawa CT/PET scan akan dibuat pada bulan November. Kemudian, kena tunggu lagi untuk mendapatkan MC ... Alahai ...

Walau bagaimanapun, aku bersyukur kerana setakat ini keadaan kesihatanku baik-baik sahaja. Orang yang melihat ramai yang tidak percaya bahawa aku ini ialah seorang cancer survivor. Sehinggakan semasa aku menghulurkan buku pendaftaran untuk pemeriksaan, penjaga kaunter bertanya, "Mana pesakitnya?" Kemudian, dia perasan sendiri dan cakap, "Puan sendiri pesakit ye?" Hahaha ... lucu ... Mudah-mudahan Allah akan terus memberikan kesihatan yang baik kepadaku dan keluargaku. Aku tak sanggup lagi nak menepuhi semua rawatan yang pernah kutempuhi sekiranya penyakit ini berulang atau pergi ke bahagian lain organku ...

Balik rumah terasa letih. Lepas solat Zohor, apa lagi ... booom, hit the pillow. Malamnya, keluar dengan anak-anak menonton wayang "Snow White and The Huntsman" ... Hari ni berehat-rehat saja di rumah sebelum memulakan rutin harian ke gym pada esuk hari ... Dah biasa exercise, bila miss rasa tak sedap badan!!! Semoga Allah sentiasa mempermudahkan ... Amin ...

2 comments:

  1. Best tak snowwhite? Actually your HDL is very good, it goes up with exercise...so your experiment berbaloi tau...

    ReplyDelete