Monday, January 21, 2013

HUSM - Selamat Tinggal Chemoport

Semasa pemeriksaan susulan terakhir di HKL pada bulan November 2012, dengan keputusan pemeriksaan CT scan, didapati sel kanser di dalam badanku tidak aktif atau menyerang lagi. Aku memohon doktor onko mencadangkan pengeluaran chemoport di dadaku ini kerana aku mula berasa tidak selesa. Yang aku ingat pun doktor pakar yang menanam chemoport itu memaklumkan bahawa chemoport perlu dikeluarkan selepas 2 tahun. Doktor onko menyuruh aku menyimpannya hingga ke tempoh 5 tahun! Jika nak keluarkan juga, aku perlu pergi ke HUSM semula untuk dikeluarkan oleh doktor pakar yang menanamnya dahulu.

Memang, aku sekeluarga berhasrat hendak ke Kota Bharu, kerana sejak aku menjalani pemebedahan dahulu aku tidak dapat lagi menjejakkan kaki ke sana. Tujuan ke sana pun sebenarnya nak bercuti dan bertemu rakan-rakan penulisku, dan bukan untuk megeluarkan chemoport. Aku cuba bertanya di NCI kos untuk mengeluarkan chemoport, dan kosnya lebih kurang RM2500 hingga RM2800. Ish, kalau macam tu lebih baik aku ke HUSM, dapat keluarkan chemoport dan dapat berjumpa dengan rakan-rakan di sana. Dan ... tidak boleh tidak pemergian ke KB kalai ni tidak boleh ditunda lagi. 

Aku menelefon doktor pakar di HUSM berkenaan dan membuat temu janji untuk mengeluarkan chemoport. Doktor pakar berkenaan menyuruh aku datang ke klinik pada hari Ahad, 6 Januari 2013 dan prosedur mengeluarkan chemoport dibuat pada hari Isnin, 7 Januari 2013. Hai, mulalah aku berasa susah hati memikirkan nak ke HUSM semula dan dibedah, walaupun pembedahan itu hanya pembedahan kecil yang memakan masa yang singkat. Walau bagaimanapun, timingnya sangat tepat kerana selepas pembedahan itu nanti kami perlu ke Terengganu sebab Abah (suami) perlu menghadiri kursus pada 9-10 Januari 2013 (Rabu-Khamis). Aku dah siap menempah Min Homestay Camp (MHC) di Kubang Kerian.

Aku, Abah dan Wati bertolak ke KB pada hari Jumaat supaya kami dapat berehat pada hari Sabtu sebelum ke HUSM pada hari Ahad dan Isnin. Selepas berkemas-kemas, kami pun bergerak. Semasa masuk ke Kubang Kerian, hampir Maghrib, tiba-tiba semua kenangan lama menempuhi rawatan sebulan di sana muncul dalam fikiranku. Terasa sesak dadaku apabila semua saat yang telah kutempuhi itu muncul satu persatu, Allahuakbar ... Setelah selesai check-in di MHC, kami menjamu selera di rumah PM Dr. Hasanah.

Terima kasih Kak Yah menyediakan tempat penginapan yang selesa
Terima kasih PM Dr. Hasanah dan suami menyediakan makanan malam

Pada hari Sabtu kami berehat sahaja selepas bersarapan di MHC bersama-sama PM Dr. Hasanah dan suami, serta KakYah dan suami. Seharian aku menghabiskan masa di MHC dan cuba mententeramkan perasaan menikmati keindahan alam semula jadi di MHC, dengan flora dan faunanya. Petangnya kami dijamu pula di rumah Prof. Dr. Nik Hazlina.

Terima kasih Kak Yah menyediakan sarapan pagi yang enak
Terima kasih Dr. Nik dan suami menjemput kami untuk high tea  

Pada pagi Ahad, aku ke klinik pedeatric untuk bertemu dengan PM Dr. Faisham, yang akan menjalankan prosedur pengeluaran chemoport di dadaku. Aku ditemani Wati dan Dr. Nik dan bertemu juga dengan Dr. Aziah dan Dr. Azriana. Aku juga dapat bertemu dan mengenali Dr. Zaidi. Selepas bertemu dengan Dr. Faisham dan makan tengah hari, aku ke wad untuk mengambil darah dan ECG. Dalam perjalanan, sempat bertemu dengan Prof. Dr. Aida. Selesai semuanya, kami balik semula ke MHC. Haha ... puas merayu agar tak perlu duduk wad!! Alhamdulillah, dengan syarat pagi-pagi esuknya aku mesti mendaftar ke wad. Kalau kena duduk wad menangislah aku dalam wad tu semalaman!!!

Dr. Azriani, Dr. Aziah dan Prof. Nik Hazlina

Terima kasih Dr. Nik kerana sudi menemaniku ke klinik dan wad
Terima kasih Dr. Aziah, Dr. Azriani dan Dr. Aida yang sudi bertemu denganku

Pada petangnya, Abah buat rendang ayam untuk Kak Yah, Dr. Hasanah, Dr. Nik dan Dr. Rahimah.   Petang tu juga Dr. Hasanah dan suami datang ke MHC. Kami berjamu makan nasi yang disedaikan Kak Yah. Malamnya, sangat seronok pula dapat berkunjung ke rumah PM Dr. Rahimah untuk makan malam. Tengah malamnya pula seronok dapat nasi tumpang!

Terima kasih Kak Yah jamu nasi dan order nasi tumpang
Terima Dr. Rahimah jamu kami makan malam

Pada hari Ahad, gelap lagi aku dah keluar dengan Abah ke Bahagian Kecemasan untuk mendaftar masuk wad. Hatiku kecut memikirkan nak ke OT! Aku diberitahu yang giliranku ialah nombor 3. Dr. Hasanah dan suami (abang Shuib) datang menziarahiku.  Abang Shuib nak tengok aku ditolak ke OT dengan troli!! huhu.

Apabila aku diarahkan memakai baju dan topi pembedahan serta naik ke troli ... ya Allah ... terasa sesak dadaku! Hai, Asiah ... tenang, tenang ... Kira-kira pukul 10.30 pagi aku ditolak ke OT, dengan ditemani Abah, Dr. Hasanah dan abang Shuib. Masa tu aku dah rasa tenang walaupun debaran jantung masih dup dap dup dap ...

Masuk ke dalam, aku bertemu dengan pakar bius dahulu ... Dr. Nik Man, suami Dr. Aziah. Beliau ingin memastikan aku tiada apa-apa masalah alergik dan memang fit untuk menjalani pembedahan. Seterusnya, beliau menyuntikku dengan pain killer untuk menahan sakit selama 12 jam selepas pembedahan nanti. Masuk ke OT ... whoaaa ... berdebar dan kecutnya aku, tapi aku mesti tabah menghadapi semuanya. Mereka menyuruhku menyedut bekalan oksigen dan menyuntikku dengan ubat yang menjadikanku sedikit drowsy dan mengantuk. Hampir 20 sedutan oksigen aku disuntik dengan ubat bius dan aku 'mati'.

Aku tersedar semula apabila namaku dipanggil dan aku sedar penuh semasa ditolak ke ICU, Alhamdulillah. Aku juga sedar apabila mereka menyuluhku dengan heater. Waktu tu kira-kira pukul 12 tengah hari - lebih kurang setengah jam aku menjalani pembedahan. Pada masa itu juga, Dr. Aziah, Dr. Azriani dan seorang lagi yang tidak ku kenali datang menjengukku. Kemudian, Dr. Nik, Abah dan Wati datang. Semasa ditolak ke wad untuk pemulihan dengan diiringi oleh mereka semua, aku memang sedar penuh walaupun sedikit mamai dan sangat letih. Sampai di wad, barulah mereka beredar dan aku tinggal ditemani Wati dan Abah. Aku dipesan supaya minum air kosong dahulu. Jika tiada masalah bolehlah aku makan dan discharge. Rasanya memang aku boleh discharge awal, tetapi aku nak berehat dahulu ... terlalu penat selepas pembedahan tu.

Terima kasih Dr. Faisham dan team yang menjalankan pembedahan terhadapku
Terima kasih Dr. Nik, Dr. Aziah dan Dr. Azriani

Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dan aku tidak mengalami apa-apa masalah bila minum air dan makan. Aku cuma pening kepala sebab lapar, tidak makan sejak malam sebelum pembedahan - gastrikku naik! Pukul 4 petang aku discharged dan balik ke MHC setelah hilang letih sedikit. Sampai MHC terus makan ubat gastrik dan makan. Malamnya, aku pekena nasi tumpang lagi!!! Terasa sakit dan tidak selesa semasa bahu bergerak dan tidur. WAlau bagaimanapun, aku perlu banyak berehat kerana pada esuknya kami perlu bertolak ke Terengganu sebab Abah ada kursus pada hari Rabu dan Khamis. Rasa kesal juga tak dapat bertemu dengan rakan penulis yang lain ... Sungguh sedih tak dapat bertemu Dr. Maya ...

Esuknya, kami dijamu sarapan pagi yang disediakan oleh Kak Yah. Selesai semuanya, kami gerak ke Terengganu dan check-in di Awana Kijal - duk di sana hingga hari Jumaat, selepas Abah selesai kursus.

Terima kasih atas semua jasa baik dan bantuan rakan-rakan di Kota Bharu. Jasa baik kalian tidak akan dilupakan hingga ke hujung nyawa. Terima kasih atas semua cendera hati daripada kalian. Semoga Allah memberikan balasan yang sebaik-baiknya atas budi baik kalian. Semoga aku akan bebas daripada kanser dan sembuh sepenuhnya, tanpa perlu menanam chemoport lagi nanti, aamiin ...

Aku membuat dressing di klinik Kerteh dan kemudian selepas balik ke KL. Luka pembedahan ok jer, tapi luka bekas tempelan plaster yang sakit dan lama baru baik. Walau bagaimanapun, sekarang semuanya dah ok, cuma sesekali terasa sengal dan berdenyut sedikit. Alhamdulillah ...

No comments:

Post a Comment