Thursday, October 24, 2013

Pemeriksaan Susulan, 25 Sept 2013

Seperti sebelum ini, untuk pergi ke HKL menjalani pemeriksaan susulan merupakan satu daripada perkara yang paling aku tak suka nak menghadapinya. Walau bagaimanapun, memikirkan risiko yang bakal dihadapi jika mengabaikannya, aku gagahkan juga ke HKL pada hari janji temu, 25 September 2013.

Seminggu sebelum pemeriksaan, aku telah menjalani pemeriksaan darah dahulu. Keputusan pemeriksaan darah kali ini kurang baik dan agak membimbangkanku ...

Blood count dan glukos

Blood count nampak bagus, tapi bacaan glukos agak tinggi. Dan sekarang, apabila mengukur sendiri glukos di dalam darah dengan menggunakan glucometer yang dibeli sendiri untuk kegunaan di rumah, bacaan semakin tinggi pula! Susah betul nak dikawal ni ... Keadaan tidak berapa baik lagi apabila bacaan blood pressure juga tinggi, adoi hai ...

Renal function

Keputusan renal function pun menghasilkan bacaan uric acid yang tinggi, alamak! Nasib baiklah tak berapa tinggi dan tidak menyebabkan sendi kaki sakit. 

Kolesterol

Keputusan untuk kolesterol ini merisaukan. Walaupun HDL tinggi, tapi LDL pun berebut tinggi juga. Buruk ... buruknya bacaan ni. Sangat susah untuk mengawal kolesterol ni ... dah berapa kali ujian darah, tetap tinggi bacaannya.

Liver function

Keputusan bacaan liver function paling merisaukan. Setiap kali menjalani pemeriksaan darah, bacaan Alkaline Phosphatase yang tinggi yang sentiasa menghantuiku. Bacaan yang tinggi tidak baik kerana ia memberi petanda yang liverku rosak dan ada juga kaitan dengan tulang. Perkara ini pernah berlaku selepas aku menjalani rawatan kemoterapi dan radioterapi dahulu, iaitu kerana kesan rawatan. Dan, bacaan kembali normal setelah beberapa bulan aku mengambil supplement untuk liver.

Akan tetapi kini apabila semuanya selesai, aku rasa pelik perkara ini berlaku lagi. Ya Allah, kerosakan berlaku pada liverku! Adakah ini petanda sel-sel kanser telah merebak ke liver? Perkara ini tidak mustahil kerana destinasi seterusnya bagi penghidap kanser kolorektal ialah liver

Semasa di HKL, aku cuba bertanyakan kepada doktor yang aku temui. Jawapan yang aku dapat ialah aku perlu membuat bone scan. Ish ... bone scan? Aku pelik juga kerana walaupun ia berkaitan dengan tulang tapi dah nyata liver yang rosak, perlu diteliti liver dulu, kecualilah kalau aku penghidap kanser payudara, maka sememangnya destinasi seterusnya tulang. Aku menyatakan tidak setuju untuk menjalani bone scan walaupun doktor itu seperti mendesak. Aku sengaja bertanyakan tentang CT scan atau PET scan. Doktor tu cakap nanti aku kena pancaran radioaktif. Aku balas balik kata yang bone scan pun kena pancaran radioaktif juga, dan doktor tu terdiam. Rasa nak tergelak aku dibuatnya. Doktor cuma cakap jika terasa tulang sakit, cepat-cepat datang ke klinik. Rasa-rasanya doktor ni melihat rekod terdahulu yang aku perlu buat bone scan tapi aku tak buat!

Balik dari HKL aku tak senang hati memikirkan bacaan pada liver. Sesuatu perlu dilakukan. Pertama-tamanya, aku mencari vitamin untuk liver dahulu, iaitu Milk Thistle dari GNC. Atas nasihat seorang sahabat, aku perlu menjalani ultrasound untuk liver. Aku cuba menghubungi NCI di Nilai melalui telefon, namun tiada jawapan. Teringat pula aku pernah buat PET scan di Pusat Perubatan UPM. Alhamdulillah, aku dapat bercakap dengan doktor di situ dan terus membuat janji temu. Pada pagi 3 Oktober 2013, aku dan Abah (suami), yang kebetulan dah balik ke darat, pergi ke Pusat Pengimejan Diagnostik Nuklear UPM untuk menjalani ultrasound sambil berdoa agar kanser tidak menyerang liverku. Prosedurnya tidak lama  ...

Laporan Ultrasound

Alhamdulillah ... keputusan menunjukkan tiada lesions pada liver. Pundi kencing dan bahagian-bahagian lain abdomen pun ok. Yang menjadi culprit ialah fatty liver. Apa yang mesti aku lakukan ialah menyingkirkan fatty liver dan ya ... pastinya aku perlu exercise intensively. Kebetulan, di rumah dah ada threadmill, kenalah gunakannya dengan kerap.

Aku sendiri dah merasakan perkara ini berlaku kerana aku telah lama tidak melakukan exercise, tapi agak pelik kerana aku makan taklah beriya-iya sangat. Satu lagi kemungkinan ialah sejak mula puasa, aku telah mencuba sejenis produk dan tidak mengambil supplements yang selama ini aku ambil ... nak test keberkesanan produk itu terhadap diriku. Ternyata tidak berkesan. Kolesterol, darah dan glukos tetap tinggi, malahan menjadi toksik pula apabila berlaku kerosakan liver oleh fatty liver. Ya ... masa untuk aku mengambil semula semua supplements yang pernah aku ambil dan lihat kembali keputusan ujian darah pada hujung tahun ini. Mudah-mudahan ok. 


Segala yang berlaku adalah atas kehendak dan izin Allah jua 

1 comment: