Sunday, October 13, 2013

Al-Fatihah buat Prof. Dato' Ir Dr. Radin Umar

Berita yang mengejutkanku ...


Dua tiga hari ni, internet di rumah meragam dan agak terganggu. Semasa keluar makan tengah hari tadi, aku sempat membelek-belek telefon dan terbaca akan berita yang terpampang seperti yang di atas. Innalillah ... semoga roh beliau ditempatkan bersama-sama roh orang-orang yang beriman dan diberi tempat di syurga Allah. Rasa sedih membaca berita ini, dan sememangnya aku mempunyai perasaan yang begitu apabila setiap kali mendengar berita rakan atau kenalan didiagnosis penyakit kanser atau diragut nyawa mereka oleh kanser. 

Aku mula-mula mengenali beliau (setakat kenal) semasa aku menghadiri majlis jamuan hari raya KanWork di PPUPM pada tahun 2011, semasa aku masih lagi menjalani rawatan kemoterapi. Beliau telah menceritakan pengalaman beliau menghadapi dan melawan kanser, dan kami sama-sama berkongsi pengalaman di meja bulat selepas jamuan. Memang beliau seorang yang kuat dan tabah.

Selepas beberapa bulan, aku tak sangka bertembung dengan beliau semula semasa menjalani rawatan kemoterapi di Day Care Center di HKL. Aku puas mengingatinya semasa beliau menegurku, sehinggalah petugas di situ memaggilnya Dato' baru aku teringatkannya. Beliau nampak begitu kuat dan tabah.

Beberapa minggu lepas, satu majlis bacaan Yassin diadakan oleh pihak KanWork di masjid Bangi untuk beliau. Aku berasa tak sedap hati dan pastinya Dato' Radin dalam keadaan serius, namun aku tak berani nak bertanya kepada kenalan di KanWork, sehinggalah pada hari ini aku terbaca berita ini. Semoga beliau di tempatkan di tempat yang baik di sisi Allah ... Aaamiin ...

No comments:

Post a Comment