Friday, December 30, 2011

Diet ...


Setelah beberapa hari balik dari bercuti barulah hari ni aku berkesempatan nak pergi ke supermarket untuk mencari sayur dan barang-barang lain keperluanku yang telah habis dan tinggal sedikit. Setelah bersiap-siap dan nak keluar, muncul pula kakak bersama-sama cucunya menziarahiku. Kenalah layan cucu sedara dulu sebelum keluar. Dah terlanjur begitu, aku pun mengajak kakak pergi ke supermarket sekali. Sebelum tu, kami makan dulu di Old Town White Coffee, sambil melayan cucu sedara yang comel tu. Lihat jerlah betapa comelnya si dara kecil ni ...

Comel ...
Bulatnya mata

Makan macam orang tua ... semua dia nak
Selesai menjamu selera, kami pun masuk ke Jusco untuk membeli keperluan masing-masing (lupa pulak nak snap gambar si kecik ni naik trolley, dan menolak trolley). Aku pun memboronglah sayur-sayur organik yang ada dijual di situ. Nasib baik Jusco ni ada jual sayur organik. Sayur organik ni pun tak boleh juga beli banyak-banyak, sebab simpan lama cepat rosak pula. Tapi, tak apa sebab tempat ni dekat dengan rumahku.  Kalau tak kenalah aku pergi ke Bangsar Shopping Complex, Alamanda atau Mega Mall - jauh. Kakak dah tak larat nak layan kerenah cucunya, dan balik dulu. Aku pula singgah di kedai NHF (Natural Health Farm) untuk membeli supplements, antioxidants dan barang-barang lain yang rasanya perlu untukku. Alhamdulillah, ada kedai ni kat sini. 

Sejak habis kemo ni, aku rasa risau juga dengan pemakanan hari-hari. Yelah, sebelum ni bila makan tu, ada rawatan kemo lagi rasa confident sikit. Bila anak tegur, aku akan cakap "tak pe, lepas ni racun ubat kemo bunuh balik". Tapi sekarang kalau makan tak menentu, cari nahas jawabnya. Tak bolehlah makan nak mengikut nafsu dan kena disiplin jaga makan. Exercise pun belum betul-betul buat lagi ni ... cuma berkemas rumah dan buat exercise ringan lebih kurang 15 atau 20 minit saja pada waktu pagi. Ish, ish ... tak boleh jadi ni. Tahun baru kena azam betul-betul exercise dan makan banyak makanan anti-kanser!

Selama lepas kemo ni, tiap-tiap pagi aku minum teh susu atau milo, dan telur bersama-sama roti atau nasi goreng. Rasanya tak berapa bagus juga tu. Ada teh hijau dan teh herba, tak cuba lagi (sebelum ni minum teh organnik keluaran Amway). Aku pun belilah Oat Milk Energy untuk aku ambil pada waktu pagi nanti, atau bila-bila masa nak alas perut. Selain itu, untuk rasa lebih confident sikit aku beli Bio Rex, yang menurut kata pemilik kedai tu, ia merupakan antioxidant untuk sel dan tisu (membuang toksik pada tisu dan sel). Setakat ni, aku mengambil Bio Organix saja sebagai antioxidant kolon (pembersih/buang toksik dalam kolon dan menjadi supplement juga). 

Sekarang pun, dah lama juga aku tak minum jus epal + carrot + celery tiap-tiap pagi. Hey, kena buat balik! Tak boleh malas-malas dah. Kang relapse, padan mukaku kena buat rawatan kemo lagi; lebih-lebih kalau berlaku rebakan ke bahagian lain organ pulak (metastasis)! Huish, janganlah ... tak sanggup lagi nak pergi ulang-alik ke hospital, kena bedah dan kena cucuk sana-sini! Harap-harap apa yang aku makan, minum dan exercise, dapat mencegah berlakunya relapse. Setakat ini, makanan dan minuman yang aku ambil ini harap-harap memberikan kebaikan kepadaku. Selamat beradulah sel-sel kanser, dan jangan bangun lagi!
Baru nak cuba ni. Harap-harap kena dengan selera
Dah beli sebelum ni, tapi tak minum lagi
Dah amalkan minum air campuran tiga serangkai ni beberapa bulan
Jus untukku
Dah lama juga tak minum ni ... kena minum balik
Baru nak cuba biskut ni 
Dah beberapa bulan juga gunakan manisan ni, pengganti gula
Supplement dan juga pembuang toksik dalam kolon
Baru nak cuba, antioksidant membuang toksin dalam sel dan tisu
Nak cari telur ayam kampong susah, kena ambil telur ni
Minyak masak untukku
Sayur-sayurku ... yang organik
Antioksidant semula jadi dan buah-buahanku 

Pemilik kedai HNF tu mencadangkan aku mengambil Spirulina untuk mendapatkan lebih protein pengganti daging. Aku tak beli dan tak nak cuba lagi, sebab rasanya dah banyak benda-benda yang aku ambil, kang overdose pulak. Nantilah ... Selain daripada bahan-bahan yang aku paparkan di atas tu, aku juga mula mengambil black seed, yang diberi oleh sahabatku (terima kasih Shimah), dan black seed oil daripada sahabat juga, yang dititiskan dalam minuman (terima kasih Dr. Nik).

Sebelum ni pun mak sedara ada memberiku buah Raja Satong untuk direbus dan diminum airnya, yang menurutnya memang anti-kanser. Daripada pencarianku di internet memang buah ini bagus untuk pesakit kanser, dan penyakit-penyakit lain (tak ingat penyakit apa). Sahabatku Has juga mencadangkan aku mengambil daun Bismillah (daun afrika), daun pecah beling, daun pegaga dan beberapa herba yang lain. Sebelum ini, memang aku selalu minum air rebusan daun Bismillah dan teh daun pecah beling. Tetapi, apabila aku menjalani rawatan kemo, aku berhenti mengambilnya. Kenapa? Sebab pada kemoku yang terakhir hari tu sel darah putihku rendah - takut berlaku interaksi herba dengan ubat kemo, yang mungkin boleh memudaratkan. Memandangkan telah sebulan aku selesai rawatan kemo, mungkin aku boleh mula mengambilnya semula.

Semua ini hanyalah sebagai ikhtiar, dengan harapan semua itu akan membantuku 'menidurkan' sel-sel kanser, dan tidak memudaratkanku lagi ... Tapi, yang paling penting lagi ialah aku tidak boleh berputus asa dengan rahmat Allah; sentiasa memohon dan menghadapkan diri kepada Allah SWT, kerana semua yang berlaku atas kehendak dan izin-Nya jua. Segala yang berlaku ada hikmah dan rahmat-Nya, insyaallah ...

2 comments:

  1. My sincere good wishes go to you. May Allah bring you better health more happiness in the years to come.

    ReplyDelete
  2. Thank you very much. The very same thing goes to you as well.

    ReplyDelete