Thursday, August 18, 2016

KOLONOSKOPI PENGAWASAN (Surveillience colonoscopy)

Pada tahun 2016 ini, aku telah menjalani dua pemeriksaan susulan, iaitu pada awal tahun di Hospital Putrajaya dan pertengahan tahun di IKN. Kedua-dua pemeriksaan memberikan keputusan yang menyenangkan hatiku kerana semuanya stabil dan tiada apa-apa tanda yang meragukan. Makanya, aku menjalani kehidupanku seharian-harian dengan tenang, apa lagi semasa abah berada di darat kami menduduki rumah baru kami di kampung dengan suasana yang begitu nyaman ...

Suasana pagi yang berkabus dan nyaman

Keadaan itu menjadikan aku lupa bahawa aku ada janji temu untuk prosedur kolonoskopi, yang selalu menjadikan emosiku huru hara dan aku rasa fobia hendak menempuhinya. Namun, untuk kebaikan dan sebagai langkah pengawasan aku mesti menempuhinya sama ada aku suka atau tidak.

Aku tidak risau atau gusar hendak menjalani prosedur kolonoskopi, tetapi yang menjadikan aku fobia ialah persediaan awal untuk itu. Dua hari sebelum prosedur aku perlu makan bubur sahaja dan sehari sebelum itu yang paling aku tak suka nak menempuhinya. Aku terpaksa meminum air garam yang rasanya menjadikan isi perutku nak keluar setelah meminumnya. Dos perlu diambil sebanyak dua kali, iaitu pada waktu petang dan malam, untuk membersihkan ususku. 

Setelah meminumnya, aku perlu 'kontrak' dengan tandas kerana masa itulah aku akan buang air besar sehingga najis yang keluar adalah air sahaja. Namun begitu, yang bagusnya perut rasa lega dan nyaman kerana semua kekotoran telah keluar. Selepas mengambil dos yang pertama, aku hanya minum air bubur sahaja. Selepas dos yang kedua, aku boleh minum air sahaja atau jus tanpa warna. Selepas jam 12 malam, aku boleh minum air kosong sahaj sehingga 2 jam sebelum prosedur. Dengan itu, setelah selesai dengan dos yang kedua dan 'kontrak' dengan tandas selesai, aku pun boomm hingga pagi. 

Pada hari Isnin, 15 Ogos 2016, aku ke IKN ditemani anak untuk menjalani prosedur kolonoskopi. Janji temuku ialah pukul 8.00, dan pukul 7.00 pagi aku dah sampai ke kaunter pendaftaran ...

Kaunter pendaftaran rawatan masuk wad

Dan, pada pukul 8.00 tepat aku mendaftar pula ke wad  day care dan mendaftar untuk menjalani prosedur.

Day care di tingkat 1

Mendaftar

Selesai mendaftar, petugas mengambil timbangan berat dan tekanan darah. Kemudian, aku menukar pakaian untuk prosedur dan menunggu giliran. Masa ini jugalah masa yang bosan untuk dipanggil menjalani prosedur. Kira-kira pukul 11.00 pagi namaku dipanggil dan aku relax jer kerana telah beberapa kali menjalani prosedur ini.

Apabila aku disuntik dengan ubat bius, aku pun tak sedar bila aku 'mati'. Sedar-sedar aku telah berada di luar bilik, agak lok lak. Selesai menukar baju, aku dihidangkan dengan mee goreng dan air milo panas. Mmm ... yummy sebab dah lebih sehari tak makan. Sebelum keluar dari klinik, aku bertanyakan keputusan prosedur yang telah dijalankan. Alhamdulillah, keputusannya normal, namun perlukan pengesahan doktor dalam masa yang terdekat. Akhirnya, daftar keluar di kaunter dan balik. Legaaaa...

4 comments:

  1. boleh saya berhubung dengan puan..
    0124650744 ini no saya

    ReplyDelete
  2. Salam puan...mak sy juga namanya asiah...baru sj diagnosed cancer rectosigmoid tahap 4 spt puan...umur mak 63 thn...sy sgt perlukn penglamn individu spt puan utk memguatkan mak sy dlm melawan cancernya...sy juga ingin berhubung dgn puan...

    ReplyDelete
  3. Salam puan...mak sy juga namanya asiah...baru sj diagnosed cancer rectosigmoid tahap 4 spt puan...umur mak 63 thn...sy sgt perlukn penglamn individu spt puan utk memguatkan mak sy dlm melawan cancernya...sy juga ingin berhubung dgn puan...

    ReplyDelete
  4. W'salam, mohon maaf baru tengok blog. Boleh puan beri alamat e-mel atau phone ye, TK

    ReplyDelete