Saturday, June 7, 2014

Pertemuan yang Tidak Disangka - Ayu/Azli


Azli, Ayu dan dua orang anak mereka

Khamis, 5 Jun 2014, seperti biasa aku dan abah pergi ke kebun untuk menebas. Kali ini Yana anakku turut serta. Memandangkan kami tidak bersarapan berat di rumah, maka apabila sampai di kampung, kami singgah di gerai tepi jalan di persimpangan ke rumah Abah di kampung untuk membeli makanan. Sambil menunggu pekedai membungkus nasi lemak, aku disapa oleh seorang perempuan muda yang mendukung anak kecilnya. Aku tidak pernah menemui atau mengenali beliau, maka tercenggang juga aku dibuatnya.

Walau bagaimanapun, jauh di sudut hatiku berkata yang beliau ialah salah seorang ahli kumpulan whatsapp Cancer Survivor II yang di uruskan oleh seorang survivor Zue, iaitu Aryurose atau Ayu. Ayu ialah isteri kepada seorang pesakit kanser usus yang mengikuti blog milikku bersama-sama suaminya, Azli. Memandangkan dalam kumpulan whatapps Cancer Survivor itu tiada yang menghidap kanser usus, maka kami sering berkomunikasi melalui whatsapp secara private tentang perkongsian pengalaman yang telah ku lalui semasa menjalani rawatan dahulu dengan apa yang ditempuhi oleh suaminya sekarang yang sedang menjalani rawatan. Dan, mereka suami isteri memang teringin menemuiku dan aku sendiri pun ingin menemui mereka. Allah maha pengasih, maka ditemukan-Nya kami di gerai tepi jalan dalam perjalananku ke kebun dan perjalanan mereka nak balik  ke kampung, Alhamdulillah.

Terlanjur, aku mengajak mereka ke kebunku supaya nanti senang mereka nak datang lagi apabila ada kelapangan untuk menikmati alam semula jadi di kebunku. Sambil anak-anak beliau bermain air, dapatlah kami berborak panjang tentang pegalaman kami sebagai pesakit kanser menempuhi rawatan. Sharing is caring, aku memberikan sedikit penduan kepada Azli yang sedang menjalani rawatan (kemo dan radio) sekarang ini, di samping memberikan semangat dan motivasi agar Azli kuat dan tabah menghadapi kesan rawatan yang sangat menyiksakan itu. 

Berbual panjang sambil bersantai 

Ceria ... sihat yang sakit

Hanya Allah sahaja yang mengetahui penderitaan yang ditanggung oleh mereka suami isteri. Apabila seorang anggota keluarga sakit, tambahan sakit kronik, semua ahli keluarga akan menanggung sakit itu juga. Insya-Allah, semua yang ditempuhi itu adalah sementara sahaja, dan untuk kesembuhan. Doaku semoga Azli tabah dan sembuh sepenuhnya nanti. Sebagai isteri, semoga Ayu juga tabah setabah suaminya, aamiin ... 

Terima kasih bertandang ke kebun kami
Panjang umur kita bertemu lagi

No comments:

Post a Comment