Sunday, June 8, 2014

Pemeriksaan Darah

Pada hujung bulan Jun 2014, aku perlu pergi membuat pemeriksaan susulan ke Institut Kanser Negara (IKN) di Putrajaya. Dalam pemeriksaan susulan yang lalu, doktor onko menyuruhku menghantar keputusan pemeriksaan darah lebih awal untuk penelitian mereka. Dengan itu, pada awal minggu ini, aku ke klinik untuk 'penyedutan darah' bagi tujuan pemeriksaan menyeluruh, terutamanya cancer markerSemalam, aku telah memperoleh keputusannya ...

Blood analysis

Alhamdulillah, darah ok jer, kecuali ESR tinggi sedikit bacaannya daripada reference range. Walau bagaimanapun, ia lebih rendah daripada sebelum ini. Memandangkan ia merupakan petanda bagi sebarang keradangan yang berlaku di dalam tubuhku, diharapkan keradangan itu bertambah baik dengan penurunan bacaan itu. 

Uric acid ... alamak, tinggi juga. Doktor menasihatkan jangan banyak sangat makan protein, mmm... Glukos sangat tinggi berbanding dengan sebelum ni. Ishh ... kena banyak kurangkan pengambilan gula ni. Macam mana aku nak berhenti minum teh susu ni? Watch out Asiah, kamu dah tergolong dalam kumpulan penghidap diabetes pula ni! 

Keputusan liver function test sebenarnya menakutkanku juga kerana sebelum ni bacaan Alkaline Phosphates selalunya tinggi, tapi kali ni Aspartate Transaminase dan Gamma-Glutamyl Transferase pulak tinggi. Doktor kata mungkin disebabkan oleh fatty liver. Kalau fatty liver tak apalah, jangan keradangan disebabkan oleh sel kanser, huh. Cuba makan liver tonic dulu dan tengok blood test yang akan datang ...


Sekarang yang menjadi amaran keras kepadaku ialah tingginya bacaan kolesterol. Aduhhh ... macam mana ni? Orang nogori mana boleh tinggal masak lomak lado padi? Tapi, secara saintifiknya santan kelapa tidak menyebabkan kolesterol naik, wallahualam. LDL ni jahat betul! Hey Asiah ... jangan salahkan LDL tu, jaga dan tengok apa yang kamu makan, ok! Hai ... hai ...

Heee ... menakutkan!

Last but not least, cancer marker. Alhamdulillah, CEA yang khusus untuk penanda kanser kolorektal memberikan bacaan yang kurang daripada referance range. Untuk kanser-kanser lain pun, bacaannya dalam lingkungan yang selamat juga. Walau bagaimanapun, sebenarnya CEA itu merisaukanku juga kerana selama ini bacaan selalunya 0.5, tiba-tiba kali ni 1.0 pula. Ya Allah, janganlah aktif semula sel-sel kanser ... tak sanggup aku nak menempuhi rawatannya ... Lagipun, cancer marker bukan penentu total yang seseorang itu  tidak aktif sel kansernya. Allahuakbar, semoga Allah melindungiku. 


Tengoklah apa kata doktor onko dalam pemeriksaan susulanku yang akan datang. Prosedur colonoscopy pulak akan dijalankan pada bulan Ogos nanti. Aku fobia nak menjalaninya, tapi bila tengok bacaan ini, alangkah eloknya kalau prosedur itu dijalankan sebelum aku menemui doktor onko ni. Tak apalah, doktor onko pun ada sebut akan diadakan CT/PETScan nanti.

Sebenarnya, aku rasa confident semuanya ok kerana aku selalu melakukan exercise yang intensif dengan berkebun bersama-sama suamiku. Apabila begitu, badan pun letih dan selera pun selalu terbantut, cuma mungkin kualiti makanan tidak dijaga. Dan lagi, dalam dua bulan kebelakangan ini, aku berhenti mengambil supplements yang biasa ku ambil dan menguji satu produk herba yang kononnya baik untuk kesihatan - menurunkan gula dalam badan (yang menjadi puaka jika berlebihan, dan menjadi punca kebanyakan penyakit).  

Memang, akhir-akhirnya aku memang rasa badan tak berapa betul bila aku meninggalkan supplements yang diambil selama ini. Ternyata, badanku memang tidak memberikan reaksi yang positif terhadap produk-produk kesihatan alternatif untuk mengatasi penyakit kerana dah beberapa produk aku cuba, memang tak jalan. Sekarang, aku tak boleh mengada-ngada lagi mengambil produk-produk yang sebegitu dan mesti terus tetap dengan supplements yang telah ku amalkan selama ini. Mungkin produk-produk tersebut baik untuk orang lain, tetapi tidak kepadaku. Now, bye bye dengan produk tu semua ... 

Apa-apa pun, back to basic ... 

Apa-apa yang berlaku adalah kehendak dan atas izin Allah jua 
Kita hanya berikhtiar dan Allah yang melaksanakannya

4 comments:

  1. Bacaan alkaline phosphate sy 45..bahaya ke?umur sy 40 dan lelaki

    ReplyDelete
  2. Bacaan csr cecah 50 .apa perlu sy buat

    ReplyDelete
  3. Kadar gula dan csr tinggi... please comment

    ReplyDelete
  4. Kadar bacaan CA125 adalah 108. Adakah normal

    ReplyDelete