Monday, November 4, 2013

Mari Kita ke Ladang ...

Sejak akhir-akhir ini, tak tahu kenapa aku begitu malas sekali nak buat kerja-kerja yang selama ini memang aku suka melakukan dan telah menjadi darah dagingku, iaitu editing. Nak menghabiskan tugas yang dalam tangan sangat menekanku. Akan tetapi, akhirnya selesai juga dan betapa lega rasaya. Buat sementara waktu, aku tak terasa nak membuat kerja-kerja itu dahulu. Sampai bila, entah ... Yang pastinya, sekarang aku terasa nak relax-relax sahaja dan santai-santai melakukan apa-apa yang aku terlintas nak buat.

Memandangkan keputusan darah tempoh hari tidak baik, maka aku berazam hendak memberikan tumpuan kepada exercise. Setelah membeli threadmill, aku cuba mendisiplinkan diri untuk exercise dengan menggunakannya. Apabila Abah berada di darat, aku mengikut Abah pergi menebas kebun di kampung pula. Seronok, mengalir peluh diibuatnya.

Kebun dari jauh

Bersebelahan ialah pokok-pokok getah

Masuk ke kebun

Tanah ini dah lama kami beli dan pernah di bela dahulu, dibantu oleh tuan tanah yang telah menjual tanah itu kepada kami. Akan tetapi setelah beliau meninggal dunia secara tiba-tiba, tanah itu jadi semak samun semula. Akan tetapi, apabila aku dah bersara dan Abah pun akan bersara pada awal tahun depan, kami begitu bersemangat nak mengusahakannya, apa lagi ada seorang lagi yang sanggup membantu mengusahakan dan menjaganya. 

Pada peringkat awal, Abah menanam pokok-pokok buah-buahan dahulu dan meracun serta menebas semak-semak yang telah membesar. Apabila Abah dah bersara nanti kami berhasrat untuk membuat rumah rehat/bercuti kami; rumah untuk kami keluarga dan kawan-kawan berkumpul. 

Apa yang menarik sekali tanah kami ini ialah kawasannya dipenuhi batu-batu. Mana-mana batu yang besar telahpun kami letupkan ... 

Antara serpihan batu yang telah kami letupakn

Batu belah batu bertangkup! hehehe

Terdapat pelbagai flora dan fauna juga ...

Antara flora liar yang terdapat dalam kebun

Di hulu sungai terdapat air terjun yang tinggi (aku tak pernah sampai lagi) ...

Air terjun yang agak tinggi di hulu sungai

Di bahagian bawah dalam kebunku pula terdapat beberapa air terjun yang kecil, yang memang seronok jika dijadikan tempat berendam dan berpiknik ...

Air terjun yang kecil

Terdapat satu spot yang sangat sesuai dijadikan tempat mandi, seperti kolam. Tempat ini diapit oleh buah batu yang besar dan terdapat batu-batu kecil yang bleh dijadikan empangan seupaya air kolam menjadi dalam, seronok untuk mandi dan berendam ... 

Favourite spot tempat adik-beradik dan anak-anak sedara berpiknik

Aku membantu Abah membersihkan kawasan di tepi anak sungai; menebas dan membakar. Dalam aku begitu teruja menolong Abah membersihkan kawasan tepi sungai, tiba-tiba aku tergelincir di batu kecil. Ya Allah ... punyalah sakit. Hai, habis disiplinku nak exercise kerana lutut dah sakit. Nak berjalan pun berdengkot-dengkot dan solat pun atas kerusi, macam mana. Sejuk threadmill tak digunakan. Tak mengapa, tak dapat menebas pun boleh berehat-rehat jer bila ke sana ...

Sungguh tenang dan nyaman apabila berada di kawasan ini

... Alhamdulillah ... 

Allah memberi kami rezeki memiliki semua ini 
dan berpeluang menikmati keindahan alam ciptaan-Nya


No comments:

Post a Comment