Sunday, January 29, 2017

ULANG TAHUN KE-6 SURVIVOR

Bulan ini, Januari 2017 atau lebih tepat lagi 24 Januari 2017, telah 6 tahun aku melalui kehidupanku sebagai cancer survivor (rectosigmoid, di tengah-tengah rektum). Alhamdulillah, setiap kali aku pergi follow up di hospital (pemeriksaan rutin setiap 6 bulan dan colonoscopy setiap tahun), keputusannya adalah stabil dan tiada apa-apa tanda yang menunjukkan sesuatu yang meragukan. Semoga kesihatanku sentiasa dalam keadaan yang baik dan penyakit yang digeruni ini tidak akan berulang semula. Tak sanggup rasanya nak menmpuhi kembali saat-saat sengsara menghadapi rawatannya. 

Walaupun setakat ni semua ok, namun aku tidak boleh alpa dan berasa selesa dengan keadaan ini. Aku tetap beringat bahawa penyakit ini boleh timbul bila-bila masa (janganlah!) dengan izin Allah. Sememangnya, itulah hikmahnya apabila ditimpa penyakit ini, diri akan sentiasa beringat. Dari segi pemakanan, memang tidak bolehlah nak makan ikut tekak dan sesuka hati saja, apa lagi apabila umur telah meningkat ada makanan yang sebelum ini boleh diambil sesuka hati tanpa apa-apa kesan tetapi sekarang terasa ia memberi mudarat dan perlu dihindari. Supplements tetap diambil secara berterusan, terutamanya antioksidan agar sistem imun badan tetap kuat dan dapat membantu badan menghindari penyakit. Al-maklum, badan memang telah lemah akibat kesan rawatan yang telah dilalui dahulu maka kemungkinan penyakit-penyakit lain pun mudah hinggap. Apabila terasa makan agak berlebih-lebih tu, maka perlu jugalah detox. Apa lagi dalam kes aku yang melibatkan terus sistem penghadaman, aku hendaklah memastikan setiap hari buang air besar agar toksin tidak terkumpul di dalam perut, dan mungkin boleh trigger sel-sel kanser untuk aktif kembali. Selain memberi fokus kepada pemakanan, aktiviti jasmani juga perlu diberikan perhatian. Agar pergerakan usus dan fizikal badan  tidak kaku, senaman perlu selalu dilakukan. Sememangnya, survivor kanser usus perlu selalu bersenam.

Walau bagaimanapun, apa-apa yang berlaku adalah atas kehendak dan izin Allah jua. Maka, aku sentiasa berikhtiar, berdoa dan bertawakkal, menyerahkan segala-galanya kepada Allah ... mendekatkan diri dan menyerahkan diri kepada Allah. Memang banyak artikel yang menyatakan zikir dan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran memang dapat membantu pemulihan dan penyembuhan penyakit. Inilah satu-satunya penawar yang paling mudah dan murah (percuma) didapati ... apa lagi, buat ajerlah. Apa lagi setelah bersara dan anak-anak semua dah besar-besar maka memang banyak masa yang terluang untuk ini.

Syukrillah ... Alhamdulillah ... 
Sesungguhnya, segala perancangan Allah kepada hamba-Nya adalah yang terbaik
Aku bersyukur kepada-Mu ya Allah




2 comments:

  1. Asslamualaikum.. Adakah akak masih mengguna pakai produk French Pine Bark GNC? Sebab saya ada tebaca blog akak yang story pasal French Pine Bark. Saya doakan semoga kesihatan akak akan bertambah baik... :-)

    ReplyDelete
  2. You're not going to even qualify for their Luna Trim contrivance. I'm kind of a hard nose. I'm on solid ground now. It represented a large savings. By its own nature, "Life is a bowl of cherries."
    Luna Trim

    ReplyDelete