Saturday, September 20, 2014

Ujian Darah dan Cuci Darah

Seminggu selepas aku mencuci darah tempoh hari, aku membuat ujian darah. Selain daripada hendak melihat apa kesan daripada pencucian darah, memang aku membuat ujian darah tiga bulan sekali sebagai langkah pengawasan kesihatan diri.

Pada hari Khamis, 18 September 2014, aku perlu membuat cucian darah kali ke-2, dan terus mengambil keputusan ujian darah yang telah dibuat di tempat yang sama. Alhamdulillah, keputusan ujian darah kali ini memberikan keputusan yang baik, kecuali uric acid dan enzim dalam Liver funtion test yang menunjukkan bacaan border line. Kolesterol dan kandungan gula di dalam darah menunjukkan keputusan yang bagus. Alhamdulillah ... Alhamdulillah ... selama ini tahap kolesterol dan gula dalam darah susah sangat nak turun. Dan, yang paling penting sekali cancer marker menunjukkan keputusan yang baik.

 Haematology

 Renal Function dan Liver Function Test

 Lipid Profi
 Immunilogy

Cancer marker

Dah puas 'menelek' ujian darah, aku meneruskan prosedur pencucian darah. Sebenarnya, aku terasa letih dan mengantuk disebabkan malam tu mengalami masalah tidur. Apa lagi, masa proses pencucian aku pun 'terbang' ... Masa yang diambil untuk mencuci darah lebih kurang sejam, maka lenalah aku tidur. Jangan aku terbedengkur sudah!!

Aku tersedar setelah pencucian selesai; segar rasanya. Kali ini toksik pun dah kurang, iaitu 350 ml berbanding dengan yang pertama dulu, iaitu 800 ml. Dalam masa 2 minggu lagi, aku perlu mencuci darah lagi buat kali ke-3. Mudah-mudahan, semuanya akan ok. Nak kata ok sekarang terlalu awal. Keberkesanannya perlu dilihat setelah beberapa bulan nanti, insya-Allah.     

No comments:

Post a Comment