Wednesday, July 2, 2014

Pemeriksaan Susulan Rutin, Jun 2014

Khamis, 26 Jun 2014, aku perlu ke Institt Kanser Negara (IKN) untuk menjalani pemeriksaan susulan. Ini adalah pemeriksaan susulan pertamaku di IKN selepas medaftar di sana pada bulan Januari yang lalu. Seperti biasa, beberapa hari sebelumnya, memang aku rasa gelisah jer nak pergi menjalani pemeriksaan susulan. Namun, untuk ke IKN tidaklah sestres ke HKL. Pagi-pagi lagi abah menghantarku ke IKN. Pagi-pagi seronoklah ke Putrajaya kerana tak panas (tengah hari selalu panas sangat). Kami disambut oleh pintu gerbang di sana, yang sebelum ni aku tak berapa perasan ... 

   Cantik

Seterusnya, kami sampai di IKN. Dari jauh dah nampak bangunan IKN yang tersergam bersebelahan dengan Hospital Putrajaya. Parking pun nampak penuh jer. Supaya tidak lewat, Abah menurunkanku di pintu utama dahulu, dan Abah pergi parking kereta  ...

IKN

Memandangkan ini pertama kali aku ke sana untuk pemeriksaan susulan, aku menjangkakan prosedurnya sama seperti aku ke HKL. Aku terus masuk ke Klinik Onkologi. Rupa-rupanya, aku perlu ke tempat pendaftaran dahulu (berasingan tempat) untuk mengambil nombor di sana. Dah dapat nombor, aku ingatkan tunggu jer dipanggil. Rupa-rupanya kena mendaftar di Klinik Onkologi pula, setelah diberitahu oleh salah seorang pesakit ...

Nomborku

Kaunter pendaftaran Klinik Onkologi
   
Kini, tibalah episod menunggu. Nombor tidak dipanggil mengikut urutan; mungkin mengikut adanya doktor tertentu yang merawat pesakit tertentu. Sebelum dipanggil berjumpa doktor aku perlu menunggu untuk dipanggil mengambil darah. Setiap kali nak ambil darah memang aku gabra, tapi buat tak tau jerlah. 

Selesai ambil darah, kena tunggu lagi untuk diambil bacaan berat dan tekanan darah. Aku terkejut bila melihat beratku kini 78.5 kg, sedangkan setiap hari aku ke kebun dengan abah, dengan peluh yang mencurah-curah menebas. Ish ... berat otot kot. Bila diambil tekanan darah pula ... wowww ... 162/88. Kenapa tinggi sangat tekanan darah ni? Sedangkan masa aku demam dulu pun tekanan darah normal jer. Stres hendak menghadapai pemeriksaan tak? Denial ... denial ... denial ... Harap-harap disebabkan stres untuk pemeriksaan tu dan bukan kerana high blood. Tak taulah, akhir-akhir ni memang tekanan darahku fluctuate.

Selesai itu semua, tunggu lagi nak jumpa doktor pulak. Perut dan mula lapar, tapi kalau pergi ke kafe makan kang kena panggil pulak. Tunggu jerlah dulu, dan tahan lapar. Akhirnya, aku dipanggil berjumpa dengan doktor, seorang doktor perempuan yang muda dan comel, kebetulan mengenali doktor Maya juga (my surgeon dulu).

Daripada keputusan darah, tiada apa yang perlu dirisaukan berkaitan dengan kanserku. Daripada filem X-ray pun didapati paru-paruku bersih, Alhamdulillah. Kerisauanku tentang sedikit bacaan yang meningkat pada Liver Function Test dan CEA itu sebenarnya tiada apa-apa signifikan, Alhadulillah. Tentang tekanan darah yang tinggi dan kolesterol tu, doktor hanya suruh aku kawal kerana sekali mula makan ubat, mesti diteruskan. Insya-Allah, mudah-mudahan pada bulan puasa, ia dapat dikawal. Janji temu pemeriksaan susulan seterusnya adalah pada bulan Disember 2014.

Selesai berjumpa doktor, aku dan Abah terus ke kafe kerana dah tak tahan lapar sangat. Selesai makan, kami terus balik. Dalam perjalanan, sempat juga aku klik klik gambar di Putrajaya ...

Masjid Putrajaya

Jabatan Perdana Menteri

Sampai di rumah, aku rasa letih sangat dan mengantuk, terus bom. Bangun terus solat Zohor, dan sakit kepala pula. Ini pasti gastrikku naik kerana lambat makan. Makan ubat pun tak berapa berkesan dan terasa nak muntah pula. Akhirnya, dah muntah barulah hilang sakit kepala. Malamnya, sakit perut pula. Allahuakbar ... semalaman aku menahan sakit perut. Alhamdulillah, nasib baik paginya tak sakit lagi dan aku ikut Abah ke kebun, tapi keletihan kerana mungkin tidak berapa fit badan.

Alhamdulillah, semua ok
Semoga sel-sel kanser tidak menyerang lagi
Aamiin

No comments:

Post a Comment