Monday, July 8, 2013

JUN 2013 : Bulan Hari Jadi yang Penuh Rahmat dan Nikmat - Alhamdulillah ...


Alahmdulillah ... aku kini menjangkau usia 55 tahun

Pejam, celik ... pejam, celik ... kini usiaku sudah menjangkau 55 tahun pada 9 Jun 2013. Alhamdulillah, Allah masih memberiku peluang untuk bernafas dan menikmati kehidupan di alam ciptaan-Nya ini. Pada tarikh itu, Abah (suami) berada di platform, tetapi perkara itu telah biasa dalam kehidupanku.

Walau bagaimanapun, sebelumnya aku dan rakan-rakan sekolah merancang untuk ke Jakarta mengunjungi salah seorang sahabat kami yang telah menetap di sana lebih kurang dua setengah tahun dan akan kembali semula ke tanah air. Kebetulan, tarikh penerbangan kami tepat pada tarikh hari lahirku. Mmmm ... nampak gaya itulah hadiah harijadiku. 

Penerbangan kami ke Jakarta adalah pada sebelah petangnya. Oleh sebab Abah tak ada maka anak-anak (Wati, Zafhri, Yana dan Wani) yang menghantarku ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Sampai di KLIA, aku bertemu dengan Normah dan Fuziah (Putih), iaitu kawan-kawanku yang akan sama-sama terbang ke Jakarta. Sementara menunggu nak check-in  aku menunaikan solat dahulu, dan tiba-tiba anak-anak hilang. Kami berjanji nak minum di Old Town White Coffee. Tiba-tiba, anak-anak datang dengan sebuah kek hari jadi. Rupa-rupanya mereka hilang pergi membelikan kek untuk aku! ...

Terima kasih anak-anak membelikan kek ucapan happy birthday and safe journey 

Sahabatku, Putih dan Normah yang akan sama-sama ke Jakarta, 
meraikan harijadiku di Old Town White Coffee KLIA,
 Thank you buddies. (Hai ... lupa pulak nak ambil gambar dengan anak-anak)

Di Jakarta, kami disambut oleh Yati, sahabat kami, yang sudi menerima kami untuk tinggal di rumahnya selama kami di sana serta membawa kami berjalan-janlan dan membeli-belah di Jakarta dan Bandung ...

Kami disambut oleh Yati di rumahnya

Kami mengabadikan gambar kenang-kenangan di rumah Yati

Selepas masing-masing shopping sakan di Bandung 

Di hari akhir di Jakarta, kami dijamu oelh Yati di Restoran Natrabu

Thank you very much dearest Yati for everything

Terima kasih juga kepada Pak Lasey, supir yang membawa kami berjalan-jalan di Jakarta dan Bandumg

Kami menghabiskan masa di Jakarta selama empat hari. Sebelum ke Jakarta, jiranku Ismizah bermurah hati menjemputku untuk menginap di Golden Palm Tree Resort, Sepang, dengan percuma. Ya Allah ... memang kami sekeluarga sukakan tempat itu tetapi tempat itu sangat ekslusif maka kami dengar sahaja tempat tu. Apabila mendapat tawaran itu, aku memang sangat gembira dan berterima kasih kepada Mizah dan bersyukur kepada Allah akan rahmat-Nya kepadaku dan anak-anak. Dengan itu, balik dari Jakarta, anak menjemputku di KLIA dan terus ke Golden Palm Tree Resort, Sepang...

Resort yang sangat cantik

Aku dan anak-anak duduk di villa 2-bilik di sini selama 3 hari 2 malam. Memandangkan Wani hanya dapat bersama-sama kami semalam sahaja dan dia dalam keadaan stres dengan pelajarannya, aku teringin nak membawanya bercuti lagi. Dari Sepang kami terus ke Melaka. Di Melaka, kami menginap pula di Philea Resort, di Air Kroh, tanpa dirancang (just walked-in).

Aku dan anak-anak sangat sukakan tempat ini. Persekitarannya sangat nyaman dan menenagkan dan kami duduk selama 3 hari 2 malam juga. Sempatlah kami meneroka bandar Melaka pada waktu malam semasa tinggal di sana. Insya-Allah, kami akan pergi lagi ke tempat yang indah itu.


Green hotel dengan penginapan log house

Kami balik dari Melaka, Abah pun balik dari laut. Kami semua seronok dengan kepulangan Abah dari laut. Beberapa hari selepas itu, aku bertambah-tambah gembira dan seronok apabila tanpa disangka-sangka aku mendapat hadiah loket emas daripada adik angkatku, Saremah (Manja) dan rantai emas daripada abah. Terima kasih Abah dan Manja ...

Hadiah hari lahir, iaitu rantai emas daripada Abah dan loket emas daripada Manja

Dengan limpah kurnia dan nikmat daripada Allah, pada bulan ini juga aku telah dapat kumpulan usrah dan belajar mengaji di surau Bandar Sunway Semenyih. Memang lama aku teringinkan mempunyai satu kumpulan usrah untuk belajar agama dan belajar mengaji ...

Rakan-rakan kumpulan usrah dan belajar mengaji di surau Bandar Sunway Semenyih

Sesungguhnya, Allah maha pengasih, penyayang dan maha mengetahui. Aku sangat bersyukur atas segala apa yang aku perolehi tanpa aku sangka dan duga. Syukur, Alhamdulillah ... semoga aku tidak lalai terhadap-Mu ya Allah ...

Alhamdulillah ... Alhamdulillah ... Alhamdulillah ...

No comments:

Post a Comment