Friday, November 16, 2012

Maal Hijrah, CT Scan

SALAM MAAL HIJRAH 1433


Sempena dengan tahun baharu ini, aku sentiasa memanjatkan doa kepada Illahi semoga Allah mengampuni segala dosa dan salah silap yang telah aku lakukan selama ini, sama ada secara sengaja atau tidak sengaja. Seterusnya, aku memohon agar Allah melindungi diriku daripada mengulangi dosa-dosa dan kesilapan itu, juga dosa-dosa dan kesilapan yang lain. Semoga Allah melanjutkan usiaku lagi dengan memberi hidayah dan bimbingan agar aku sentiasa tidak berputus asa untuk sentiasa menghadapkan diri dan memohon kepada-Nya, juga tidak tidak berputus asa dengan segala limpah kurnia, rahmat, kasih sayang dan belas kasihan-Nya. Semoga apabila sampai masanya nanti, aku dijemput dalam keadaan bersih daripada dosa dan noda, serta bebas daripada fitnah, bida'ah dan tipu helah dunia ini ... Kembali ke pangkuan Penciptaku dalam keadaan suci dan bersih ...

Pada tahun ini, aku menyambut tahun baharu dengan perasaan sedikit hiba. Tak tahu kenapa ... mungkin memikirkan pada usia yang meningkat ke hujung nyawa ini aku perlu terus berjuang dengan tabah menghadapi penyakit yang dihidapi. Apa yang akan berlaku tidak dapat dijangka, hanya Allah sahaja yang tahu perancangan-Nya. Kebetulan pula, pada malam tahun baharu abah perlu balik ke Terengganu untuk naik ke platform pada hari esuknya. Apa yang agak merisaukan, abah terpaksa naik bot kali ni kerana masalah helikopter yang selalu membawa staf ke platform ... Sekarang musim tengkujuh dan ombak besar! Semoga semuanya selamat ...

Selain  itu, hatiku juga tidak keruan memikirkan aku perlu ke HKL untuk menjalani CT Scan dan pemeriksaan susulan pada minggu berikutnya nanti. Memang sejak selesai rawatan dulu, aku memang rasa fobia dan tidak keruan setiap jika hendak menjalani pemeriksaan di hospital. memikirkan nak ke hospital tu pun, alahai ... Apa taknya ... kali ni kena puasa, memikirkan tangan nak kena cucuk untuk memasukkan cecair kontras masa scanning tu dan sebelum tu kena teguk air banyak. Pada malamnya dan pagi sebelum pergi pun kena telan 8 biji pil steroid (Prednisolone 5 mg) untuk menahan alahan daripada cecair kontras yang akan digunakan semasa scanning. Aku terpaksa mengambil drug ni kerana semasa rawatan di HUSM dulu aku tidak dapat meneruskan satu rawatan kerana alahan, sebab badan dah lemah ...

Untuk menghiburkan hati, semalam aku dan anak-anak keluar ke The Curve. Aku membeli supplements yang dah habis dan menambah supplements lain yang diperlukan. Wani dan Yana pula membeli blouse dan t-shirt. Agak-agak shopping sakan jugalah kami, walaupun tak seberapa ... lebih kepada mencuci mata. Yana siap ambil cuti sehari! Bila lapar, kami menjamu selera di The Little Penang. Dah malam baru balik.

Hari ini, sampailah masanya aku nak mengadap HKL. Janji temu adalah pada pukul 8.15 pagi. Daripada pengalaman yang lalu, nak ke HKL memang terpaksa melalui kesesakan lalu lintas yang teruk. Malam tadi, aku dah siapkan semua dokumen yang perlu dibawa supaya pada pagi ini kami boleh keluar awal walaupun dijangkakan tidak berapa jam sebab sekarang musim cuti sekolah dan rasanya ramai yang bercuti kerana semalam hari cuti umum dan esuk hari Sabtu.

Pagi-pagi tadi pukul 6.30 aku dah keluar. Dah semestinya, Wati jadi peneman dan driver. Alhamdulillah, memang tidak jam di jalan raya. Dalam Smart Tunnel pun, yang selalunya melekat, kami laju jer sebiji kereta! Lebih kurang pukul 7.30 pagi kami dah sampai ke HKL, dan parking pun banyak yang kosong walaupun jauh parking di luar. Alhamdulillah, Alhamdulillah ... Sampai-sampai terus pergi ke tempat buat scanning, di klinik kecemasan. Semasa lalu di klinik onkologi, wah ... dah ramai yang beratur di pintu untuk mengambil nombor. Padanlah selama ni aku sampai ke klinik onkologi dapat nombor yang banyak, dan kena panggil berjumpa doktor sekitar waktu lunch.

Sampai di tempat scanning, tak ramai pesakit dan aku dapat nombor 2. Bila kena panggil untuk dicucuk tangan, hati dah mula berdebar-debar takut tak dapat saluran. Alhamdulillah saluran cantik. Kemudian, kena minum 'air sirap' sebotol (setengah liter rasanya). Kepala pulak rasa pening, mungkin kesan drug yang diambil sebab mak cik kat situ tu pun menghadapi perkara yang sama.   Sementara dipanggil untuk buat scan, sempat jugalah bercerita-cerita dengan penghidap yang lain ...

Seorang pakcik tu menghidap kanser kolon tahap 4, berumur 73 tahun. Alhamdulillah, aku melihat beliau seperti orang yang tak sakit! Hai, memang begitulah kebanyakan kami pesakit kanser ni ... nampak sihat tapi sebenarnya sakit. Memang kami kuat dan perlu berjuang untuk sihat, tetapi hakikatnya penghidap sahaja yang tahu bagaimana keadaan dan penanggungannya sama ada rohani atau jasmani. Tapi, ramai antara kami tergolong dalam golongan orang yang sangat bersyukur dengan ujian yang ditimpakan ... banyak hikmahnya (terutamanya diriku ini). We are the chosen ones, huhu ...

Kemudian, bercerita pula dengan seorang mak cik yang berumur 58 tahun. Beliau baru habis kemo 6 kitar, dan kitar yang terakhir ialah 4 hari yang lepas. Katanya masih terasa letih dan lemah. Mak cik ni didiagnosis 2 tahun yang lepas dengan  kanser kolon (lebih kuang samalah denganku) tetapi kali ni kanser dikesan dah pergi ke liver sebab tu kena kemo. Kecut juga perutku mendengar ceritanya, namun beliau pun nampak bersemangat, Alhamdulillah. Semoga penghidap ni semua akan sembuh sepenuhnya. Tidurlah sel kanser senyap-senyap ... jangan bangun dan menyusahkan orang!!

Cerita punya cerita aku dipanggil masuk untuk buat scan. Alamak macam ribut jantungku berdebar. Bukan tak pernah menempuhi ujian yang dan rawatan yang lebih teruk, tapi sebab dah tempuh banyak tulah yang jadi begitu! Masa berbaring atas katil scan tu lamanya rasa, tambah pula tak tahan rasa nak kencing sebab dah banyak minum cecair! hahaha ... seksa pun ada, kelakar pun ada. Dah scan, lama pulak telentang atas katil tu, tunggu untuk pengesahan ... Lepas scan dan salin baju, berlari ke toilet sampai tak sedar darah menitis-nitis dari tempat jarum dicabut.

Dalam pukul 10 pagi dah kelaur dari HKL. Aku dan Wati terus ke The Mines menunggu Wani dan Yana datang untuk makan ... Satu perkara tak keruan dah selesai, aku dan anak-anak menjamu selera di Kenny Rogers. Ingatkan nak jalan-jalan juga lagi, tapi kepala masih toeng, toeng ... lebih baik balik dan berehat. Sampai rumah, lepas solat terus booom ...  Alhamdulillah ...

No comments:

Post a Comment